Albert Heijn XL met Fresh Bakery en Streetfood
Streetfood, een verpakkingsvrije straat en een Fresh Bakery in Mall of the Netherlands.
In de Mall of the Netherlands is de Albert Heijn XL Leidschendam is geopend.. De XL onderscheid zich van een reguliere Albert Heijn supermarkt in een breder aanbod, en accenten met aandacht voor vers en gemak. Dit is de 3e XL die dit in 2022 open gaat na XL Amsterdam Groot Gelderlandplein en XL Rotterdam Argonautenweg.
Lay Out en routing
Het design van het entree gebied sluit heel mooi met een open uitstraling goed aan bij het nieuwe winkelcentrum. Via de rolpaden (’tapis roulant’: een vlakke roltrap) kom je op de verdieping van de AH XL. Je blik wordt meteen getrokken naar het Bakery Cafe, waar verse take-away direct zichtbaar is gepreenteerd. Voor ieder moment van de dag is er een passende optie: van een kop koffie met vers gebakken croissant tot een steenovenpizza en verse salades.
Het accent van de formule ligt op vers en duurzaam. De XL in Leidschendam heeft méér dan alle XL elementen in zich. De grote pijlers zijn de versbeleving, duurzaamheid met verpakkingsvrij boodschappen doen, hele heldere routing met ruim opgezette paden en actie straat, inspiratie met verse streetfood, pizza’s en een Fresh Bakery. De Fresh Bakery is toegankelijk vanuit de passage, voordat de winkel betreden wordt. Daar worden in een de bakkerij en pizza-oven worden dagelijks verse broodjes en pizza’s afgebakken.
Aansluitend op de ultraverse maaltijden liggen de versmaaltijden van AH in de wand en in een eiland. De routing in de winkel begint met een uitgebreid versplein. Daarachter ligt als schakel tussen vers en de ruimte borrelhoek met kaas en vleeswaren de Asian streedfood de Bamtuk. De Bamtuk produceert de hele dag verse sushi en Asian Streetfood.
In het midden van de winkel is een grote bakkerij met een speciaal stokbroodschap tussen borrel en broodhoek in. Aan het einde van de route achterlangs is een wijnplein. De gangpaden en de actiestraat zijn ruim opgezet. Qua formule is de prijsfavoriet is heel duidelijk aanwezig, is er gelet op heldere communicatie en een ruim zelfscanplein.
Duurzaam en circulair
Er is een speciale verpakkingsvrije straat waar verschillende producten in plaats van voorverpakt in grote containers op display staan. Deze goederen kunnen in een eigen meegebrachte verpakking afgewogen worden om af te rekenen. De producten in dit schap zijn bewust goedkoper dan de verpakte goederen, om de drempel zo laag mogelijk te maken. De containers van de verpakkingsvrije straat zitten in een circulaire loop: als ze bijna leeg zijn wordt er automatisch een nieuwe container besteld, De lege containers worden gereinigd en gaan terug de keten in om opnieuw gevuld en geprogrammeerd te worden.
De emballagewand is een groot circulair inzamelpunt waar naast plastic, statiegeldflessen, (frituur) olie ook oude elektrische apparaten en lampen ingeleverd kunnen worden. De emballagewand is voorzien van een compactor. De compactor perst plastic samen die vervolgens de recycle-keten in gaan. Hiermee kunnen kleine én grote flessen ingezameld worden bij één inzamelpunt.
Albert Heijn XL en Mall of the Netherlands: level of design
De Mall of the Netherlands heeft de lat hoog gelegd in het design van winkels (zoals in deze Flagship – voorbeelden te zien is: Denon en Bang en Olufsen) , met deze winkel heeft Albert Heijn hier een supermarkt op dat niveau aan toegevoegd. Niet alleen de nieuwes formule en de hoogwaarde uitvoering, maar ook Wie boodschappen wil doen met gelijke producten als in de Fresh of het Eettheater kan hier in de Albert Heijn Xl voldoende in worden geïnspireerd.
En als je even een snel broodje of een warme pizzapunt wil voordat je de tram moet halen ben je ook bij deze winkel aan een goed adres.