Blue Monday is goede marketing en geen slechte dag…
Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar?
Heb je je ooit afgevraagd waarom de derde maandag van januari bekend staat als de meest deprimerende dag van het jaar? Volgens sommigen is dit de dag waarop we ons het meest neerslachtig, moe en ongemotiveerd voelen. Maar is dit echt zo, of is het een marketingtruc? De term Blue Monday werd in 2005 bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall, die beweerde dat hij een wetenschappelijke formule had ontwikkeld om de dag te berekenen. Hij baseerde zich op factoren zoals het weer, de schulden, het salaris, de tijd sinds kerst, de goede voornemens, de motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. Maar al snel bleek dat de formule geen enkele wetenschappelijke of logische basis had, en dat Arnall zijn naam had verkocht aan een PR-bureau dat reizen wilde promoten. De donkere januarimaand is namelijk de ideale maand om zonnige vakanties te boeken. Verschillende media en academici bekritiseerden de formule als pseudowetenschap en onzin. Arnall zelf zei later dat hij geen spijt had van het bedenken, maar dat hij mensen wilde aanzetten tot nadenken over geluk.
- We zijn transparant en eerlijk. We communiceren regelmatig en duidelijk over de visie, missie, strategie en resultaten van de organisatie. We leggen uit wat de verwachtingen zijn, wat de prioriteiten zijn, en wat de gevolgen van de beslissingen die we nemen. We geven ook feedback, complimenten en erkenning aan teamleden en vragen om hun mening, ideeën en suggesties.
- We kennen ons team als individuen, niet alleen als werknemers. We kennen hun persoonlijke situatie, hun ambities, hun uitdagingen en hun behoeften. We luisteren naar hun verhalen, hun zorgen, hun klachten en hun successen.
- We ondersteunen en faciliteren, zowel in carrièrekansen of opleidingen als in de noden die je familie of gezin kent.
- We inspirerend en motiveren. We creëren een omgeving waar iedereen zichzelf mag zijn en gezien voelt. We laten zien dat we zelf begrijpen waar ons werk om draait en hoeveel kennis en moeite het kost. Dat leidt tot een positieve sfeer, waarin je medewerkers zich veilig, comfortabel en geïnspireerd voelen. We vieren successen, prestaties, mijlpalen.
De zachte kant van werkgeverschap is geen luxe, maar een noodzaak. Het is een investering, die zich terugbetaalt in de vorm van tevreden, loyale en productieve medewerkers, en een succesvolle, duurzame en aantrekkelijke organisatie. Het is dus de moeite waard om de zachte kant van werkgeverschap in de gaten te houden, en om er continu aan te werken.