Waarom engineeren niet ‘tekenen’ is.
Een sterk merk en sterke merkbeleving is een van de grootste assets van een retailer. Veel waarde zit in de perceptie van het merk door de ogen van de consument, en ‘retail is detail’: als het niet ‘spot on’ is, voelt het niet goed en levert het niet de merkwaarde die de consument verwacht.
Tekeningen zijn het middel om design in een gebouwde omgeving te vertalen. Hoe goed tekeningen zijn kan vanuit twee perspectieven bekeken worden: de designer en de projectmanager die verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Het doel van retail design
Laten we eerst eens kijken naar het perspectief van de designer. De designer heeft met een moodboard, schetsen en modellen een ontwerp tot stand gebracht dat precies de juist verhoudingen, kleuren en nuance heeft. De klant, of het nu een afdeling format is of een ondernemer, is tevreden met dit resultaat en verwacht dat dit er precies zo uit kan komen te zien.
Het doel van retaildesign is om consumenten naar een winkel te trekken, zorgen dat ze binnenkomen en dat omzetten naar een verkoop, een ‘like’ of een positieve ervaring: de merkbeleving van de consument verbeteren. De uitdaging is om te zorgen dat de consument zelf de vraag beantwoord ‘waarom is dit merk voor mij?’
De designer ziet dan ook graag dat de tekeningen exact uitwerken wat zijn design intent is.
Perspectief van de projectmanager.
De projectmanager moet van de bestaande situatie een nieuwe operationele winkel maken, met als belangrijkste communicatiemiddel tekeningen. De projectmanager wordt beoordeeld op zijn kwaliteiten om het budget te bewaken, de planning te halen en helder te communiceren.
Om dat goed te kunnen doen moet de projectmanager een realistisch budget hebben, inzicht hebben in wat de technische uitdagingen zijn en een degelijk uitgewerkte tekeningset hebben.
Zowel de designer als de projectmanager willen dus geen verrassingen om hun doelstellingen te halen. Daarom is voor ons de rol daartussenin niet ‘tekenen’, maar ‘engineeren’. Daarmee bedoelen wij dat we tijdens het ontwerpproces al systematisch een locatie onderzoeken zodat we de designer input kunnen geven wat technisch haalbaar is.
Systematische aanpak
Wij werken volgens een systematische aanpak, waarbij we een vooraf een proces met vastgestelde stappen opstellen waarmee we de opgave onderzoeken (technisch, vergunningen, brandveiligheid, installatietechnisch). Hierbij onderzoeken we zowel de technische staat van het gebouw als de opgave, het Programma van Eisen van de opdrachtgever.
Door dit systematisch onderzoek sluiten we zoveel mogelijk risico’s tijdens de bouw uit.
Met 3d inmetingen brengen we locaties snel en precies in kaart, zodat we aan één bezoek voldoende hebben om een 3D-model te maken. Vanuit de scan wordt een pointcloud gegenereerd waarin gemeten kan worden en die tot op 3 mm. precies gemodelleerd kan worden. Onze modellen maken wij met Autodesk Revit en Navisworks.
Met de gecombineerde modellen voor ontwerp, bouwkundig, installaties en constructief kunnen we clashes tijdens het ontwerpproces op laten lossen zodat bouwfouten voorkomen worden.
Vanuit het model halen we alle tekeningen en hoeveelheden zodat daarmee de raming of aanbesteding gemaakt kan worden.
Dit is een belangrijk leerpunt om de waarde van retail engineering vanuit het perspectief van de klant te zien: rendement halen op de investering in een goed retaildesign en zorgen dat als bij het ontwerp een budget is opgesteld (door een goede kostenraming!) dit in de uitvoering ook zonder financiële risico’s en gemiste deadlines gehaald wordt.
Meer lezen?
Interesting facts
Engineers
Modellen p.j.
Grootste model
in vierkante meter
Related projects
Want your Business to Take Off?Feel free to contact us.
Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600