Lay Out ontwerpen
Een winkel inrichten is meer dan het bieden van producten. Het sturen naar een aankoopbeslissing is en wetenschap op zichzelf. Het draait om het juist presenteren van de producten, op de beste posities, met soepele aanlooproutes en de juiste producten in de omgeving. Het draait om de juiste Visual Merchandising technieken zodat consumenten makkelijk naar andere producten kijken en zo aanvullende aankopen doen of terugkerende klant worden.
Wat zijn nu de leidende principes van retail lay-outs en hoe versterken die het omzetpotentieel?
Lay Outs
Winkel lay outs zijn zo gevarieerd als winkels zelf. Binnen ons ontwerpteam hebben we zelfs bepaalde namen die heel duidelijk een bepaalde LayOut vorm oproepen: de giraf, het vlinderstrikje, de ruit.
Maar ook het gebruik is heel wisselend: voor sommige winkels is het goed als de rekken straks georganiseerd staan, terwijl voor andere typen retailers juist een losjes model met veel tussenruimte goed is.
Gevel en de onthaasting
Waarom de gevel zo belangrijk is zal duidelijk zijn: stopkracht. Als je er langs loopt zul je iets moeten zien waarom je zou willen stoppen. De window display moet de aandacht van de klant trekken en voldoende stopkracht bezitten om de looppas te vertragen en iemand naar binnen te laten komen.
In die eerste meters is het belangrijk dat er ruimte is om de pas van het buiten lopen te vertragen en het tempo aan te passen aan het browsen in de winkel (de decompressie-zone). Dit is ook het punt waar een klant zich kan oriënteren waar ze een bepaald product kunnen vinden.
Grid
De meeste winkels zijn georganiseerd in een grid, zoals supermarkten, groothandels, drogisten, apotheken etc. In een raster of grid zijn de rekken of gondola’s in een raster opgesteld met de juiste tussenruimte om zoveel mogelijk producten te kunnen tonen.
Visgraat
De Visgraat is meer geschikt voor winkels met een duidelijk middenpad waarbij de stellingen tussen het midden en de hoge zijwanden zijn geplaatst. Het middenpad is de hoofdstraat om je te oriënteren en de kopstellingen en wandstellingen wijzen vaak de productgroepen aan. De stellingen bieden de opslag capaciteit voor de producten. Dit werkt goed voor bijvoorbeeld bouwmarkten of grote sportzaken.
Perimeter of wandpresentatie
Het alternatief is de perimeter of de omtrek-presentatie, waarbij de wanden van de winkel een aansluiten beeld van hoge stellingen vormen met tussenin lager meubilair met promotie eilanden of pasbanken.
Freeflow
Om een dwalend karakter te geven en browsend gedrag te stimuleren is de free-flow indeling de Lay out om verder mee te werken. Met ruime tussenruimte om vrij te bewegen en bieden veel ruimte om producten extra te tonen. Het biedt wel minder capaciteit dan de bovenstaande.
Vaak worden ook deze lay-out vormen door elkaar heen toegepast: een winkeldeel met stellingen in een grid en tegelijkertijd een middengebied met free-flow.
Interesting facts
Designers
Formules ontwikkeld
Locaties voor grootste formule
Related projects
Want your Business to Take Off?Feel free to contact us.
Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600