New LayOut? NewArmstrong!

Lay-Out en ruimtelijke indeling

Voorbereiding voor een lay out

Wat zijn volgens de nieuwste inzichten de belangrijkste principes achter retail lay-outs en op welke manier kunnen deze de omzet van de winkel versterken?

Elke winkel heeft zijn eigen unieke lay out, die binnen ons ontwerpteam zelfs een specifieke naam krijgt toegewezen.

Zo hebben we bijvoorbeeld de giraf, het vlinderstrikje en de ruit. Het gebruik van de lay out kan ook erg verschillen, afhankelijk van het type winkel.

Terwijl sommige winkels baat hebben bij strak georganiseerde rekken, kan een lossere lay out met veel tussenruimte juist beter werken voor andere retailers.

De lay out die het beste bij jou past

De meeste winkels zijn ingericht volgens de grid lay out, zoals supermarkten, groothandels, drogisten en apotheken.

Hierbij staan de rekken of gondels in een raster opgesteld met de juiste tussenruimte om zoveel mogelijk producten te kunnen tonen.

Maar als een winkel een duidelijk middenpad heeft, dan kan de visgraatindeling meer geschikt zijn, waarbij de stellingen tussen het midden en de hoge zijwanden zijn geplaatst.

Het middenpad is dan de hoofdstraat voor oriëntatie, en de kop- en wandstellingen wijzen vaak de productgroepen aan.

De stellingen bieden opslagcapaciteit voor de producten. Deze lay out werkt goed bij bijvoorbeeld bouwmarkten of grote sportzaken.

Strong
in visualising a brand.

Perimeter of wandpresentatie

Een alternatieve lay out is de perimeter- of wandpresentatie, waarbij de wanden van de winkel één aansluitend beeld van hoge stellingen vormen, met lager meubilair en promotie-eilanden of pasbanken er tussenin.

Free flow

Om een dwalend karakter te geven en browsend gedrag te stimuleren gebruiken we de free-flow inrichting.

Bij deze lay out is er veel ruimte tussen de stellingen, zijn er geen duidelijke paden gemarkeerd, en is er veel ruimte om extra producten te tonen.

Let wel, deze indeling biedt minder opslagcapaciteit dan de bovenstaande.

Vaak worden ook deze lay out vormen door elkaar heen toegepast. Zo kan een winkeldeel met stellingen in een grid, en tegelijkertijd een middengebied met free-flow ingedeeld zijn.

Decathlon merkbeleving

Interesting facts

Designers

Formules ontwikkeld

Locaties voor grootste formule

Project Gallery

Related projects

Sorry, No posts.

Laat New Armstrong jou bedrijf adviseren in het grafisch ontwerp en de opmaak voor een lay out die bij jou design past.Feel free to contact us.

Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600

Justus bw

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!