Visueelontwerpbeslissingen laten menen
Een moodboard is een instrument dat we inzetten om snel de sfeer van een ontwerp neer te kunnen zetten. Aan het begin van een project zijn er vaak verschillende ideeën die in het project ingebracht worden.
Al voor we een ontwerptekening voor retail, leisure, hotel of kantoor maken verkennen we zo met een moodboard welke kleuren, materialen en meubels bij elkaar passen.
Onze ervaring is dat een krachtig ontwerp pas ontstaat met een duidelijke ontwerpstrategie en heldere keuzen. Kiezen is belangrijk. Als het ontwerpconcept op meerdere ideeën gebaseerd is bestaat het risico dat het geen sterk beeld oplevert.
Het collagebeeld of sfeerbeeld is precies wat nodig is om in een gesprek de juiste toon, het juiste gevoel te kunnen zoeken. Het doel is inspireren, verkennen en het sturen op ideeën. Het helpt het ontwerpteam in de fase van brainstormen en geeft een voorsprong op een toegankelijke manier.
Een goed moodboard hoeft niet per se vaste elementen te bevatten. Het roept een sfeer op. Dat kan met schetsen, lijntekeningen, materialen, schilderijen, kunstwerken.
Als het idee, het concept helder is maken we vaak een materialenbord wat veel concreter is dan een moodboard. Dit legt alle materialen en het meubilair voor een ontwerp vast.
Een voorbeeld van een moodboard voor retail is de winkel van Healty Kitchen, waar potten, pannen ( ‘cookware’) en tafelzilver in het premium segment verkocht worden.
Aansluitend op het premium segment hebben we meubilair voorgesteld van dunne stalen buisframes met houten legborden. We hebben tegelwerk in visgraat voor vloer en wanden voorgesteld.
In het uiteindelijke ontwerp zijn de stellingen met de houten legborden overgenomen. We hebben gekozen voor donkerder tegelwerk in een blokverband.
Een ander voorbeeld is een concept dat NewArmstrong heeft ontwikkeld voor een bakkerij waarbij het designconcept is om ‘bij de MeesterPatissier in de keuken te eten’.
Met dat moodboard als uitgangspunt hebben we een interieur samengesteld waar het accent ligt op het beleven van het productieproces. Door grote glazen ramen naar de bakkerij en keuken is het productieproces zichtbaar vanuit het restaurant.
De zitplaatsen zijn zo ontwikkeld dat vanuit hoge en lage zitplaatsen het zicht op het productieproces optimaal is. En ook het lichtplan gaat uit van een duidelijk verlicht productieproces.
Allemaal ontwerpbeslissingen die het concept versterken: een restaurant alsof je aan de ‘chef’s table’ zit. Net als met een prachtig gebakje op een serveerbordje moet het product de aandacht vangen.
De materialisering is zoals die van een bakkerij: wit, rvs en het koper van pannen en ketels. Die materialisering is met de juiste tegels, voegen en afwerkingen goed geschikt voor een bakkerij: voldoet aan de eisen voor voedselveiligheid (HACCP) maar ook aan de eisen vanuit Arbo-wet (gladheid bijv.).
De installaties zijn ook exact ge-engineered voor de toepassing van een bakkerij: specifieke koelingen voor rijzen, bewaren en terugkoelen. Met de aaansluitpunten, waterpunten en afzuiging op de juiste posities in het productieproces zodat het bedrijfsproces precies ingericht kan worden.
Interesting facts
Designers
Formules ontwikkeld
Locaties voor grootste formule
Related projects
Want your Business to Take Off?Feel free to contact us.
Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600