NewArmstrong kantoor 3.0
Kantoortijgers of thuiswerkers? Wat is de toekomst van het kantoor?
Wat nu als de maandagen druk zijn, de dinsdagen en donderdagen ‘wel okee’ maar de woensdagen en vrijdagen echt heel rustig op kantoor? Het ontwerp van ons kantoor is in 2018 ontworpen voor de 45 medewerkers van NewArmstrong ‘vast op kantoor;’ bedacht. Maar na Corona is thuiswerken en virtueel samenwerken gebleven.
Uit recent onderzoek van het CBS blijkt zelfs dat in 2024 bijna 40% van de werkenden in Nederland minstens de helft van de tijd thuis werkt. Voor corona was dat nog maar 14%.
NewArmstrong heeft het hybride werken omarmt en vraagt 50% aanwezigheid op kantoor. In de praktijk is dit ongeveer een verhouding 35-65, dat komt omdat een deel toch graag fulltime op kantoor werkt. Maar op de maandagen is de bezetting dan bijna 100%, maar dan zijn ook alle teamoverleggen. Op de woensdag en vrijdag is de bezetting soms maar 25%.
Hoe gaan we dan om met onze kantooromgeving?
Een vereiste is dat er voldoende medewerkers om ook daadwerkelijk verbinding mee aan te gaan. Een te leeg kantoor waar je medewerkers moet zoeken functioneert niet als cultuur katalysator en levert ook geen verbinding op. De randvoorwaarde voor een verbindend kantoor is dat de bezetting tussen de 50% en de 85%. Onder de 50% is er sprake van een stil kantoor en deze wordt zelfs dood als die onder de kritisch grens van 25% daalt. Boven de 85% wordt het kantoor als druk ervaren. Het gaat er dus om de ‘sweet spot’ te vinden tussen van het maximaliseren van de levendige kantooruren en het minimaliseren van het overbevolkte kantoor.
Wat is de functie van het kantoor dan wél?
Thuiswerken is ondertussen veel meer dan een tijdelijke oplossing. Het is gewoon normaal geworden. Medewerkers kiezen vaker voor een dagje thuis om geconcentreerd te werken, zonder afleiding van collega’s die even binnenlopen. Voor sommigen van onze taken is dat nodig of prettiger, juist onze medewerkers die veel data verwerken of een grote uitrol van projecten begeleiden is die concentratie soms echt nodig.
Het mooie is dat deze ontwikkeling zorgt voor meer flexibiliteit, vrijheid en vertrouwen. En wij zien dat medewerkers gelukkiger en productiever zijn als ze zelf kunnen kiezen waar ze werken. Dus ook als werkgever vinden we dit een pluspunt.
Voor bedrijven is het bieden van thuiswerkmogelijkheden echt een pluspunt geworden voor employer branding. Steeds meer mensen kiezen bewust voor een werkgever die flexibel is, en waar het niet uitmaakt of je je laptop openklapt aan de keukentafel of op kantoor. Volgens een onderzoek van recruitmentplatform Indeed vindt ruim 70% van de sollicitanten flexibele werkopties zelfs een doorslaggevende factor bij het kiezen van een nieuwe baan.
Hoe dan wél?
Virtueel ontwerpmodel Mr Green kantoor
Toch is het kantoor niet overbodig geworden. Integendeel, het krijgt juist een andere rol. We zien het als dé plek waar teams samenkomen, even kunnen sparren bij het koffieapparaat of waar je samen een whiteboard vol ideeën krabbelt. In 2024 geeft bijna 60% van de medewerkers aan het belangrijk te vinden om collega’s regelmatig fysiek te ontmoeten, vooral voor brainstorms of teambuilding. Je mist gewoon iets als je elkaar alleen via een scherm spreekt.
Maar we moeten het wel concreet invullen. En als ontwerpbureau is dat natuurlijk een ontwerpopgave waar we goed onze tanden op stuk kunnen bijten. En in de periode dat we in ons eigen kantoor zitten (kantoor NA2.0 is 2020-2025) hebben we wél al heel wat andere kantoren opgeleverd, zoals de kantoren van Mr Green boutique offices, Amazon, Lloyds en het hoofdkantoor van URW in Amstelveen. Ieder met nieuwe inzichten in het ontwerp. Genoeg zienswijzen om over na te denken.
Managementkantoor Mall of the Netherlands, ontwerp NewArmstrong, projectmanagement NewArmstrong
Hoofdkantoor Unibail Westfield Rodaumco (URW), ontwerp Casper Schwarz, projectmanagement NewArmstrong)
kantoorconcept Mr Green Boutique offices. Ontwerp Mr Green, NewArmstrong, projectmanagement NewArmstrong
De komende periode zullen we laten zien hoe we tot een nieuw concept, een nieuw ontwerp voor het kantoor zijn gekomen. We zijn er in stappen gekomen en we hebben ook geïnventariseerd welke lessons learned er zijn. Wat werkt wel en wat werkt niet.
En ook de handicap van een mkb-bedrijf: we willen wél alles, we kunnen alles bedenken, maar het moet ook betaalbaar zijn.