Pasen: waarom kopen we wat we kopen?
NewArmstrong wenst iedereen fijne Paasdagen! Pasen is een Christelijk feest dat de wederopstanding van Jezus Christus viert. Maar het heeft ook een plek verovert in de commerciële kalender van Nederland. naast kerst is het het belangrijkste feestweekend. Vanaf 2020 is zelfs (dank zij Corona) een aanzienlijke piek waarneembaar in de bestedingen rondom Pasen met meer dan 50 miljard omzet in 2023, een stijging van 7.6 procent ten opzicht van 2022.
Dat uitgavenpatroon heeft door de jaren heen een interessante ontwikkeling doorgemaakt in Nederlandse supermarkten.
Ons gedrag tijdens de Paasdagen en wat we kopen heel erg veranderd is in deze tijd: laten we eens terugkijken wat we vroeger kochten en wat we nu kopen. Veel producten hebben van oudsher een symbolische betekenis die soms al op de achtergrond is geraakt. De eieren verwijzen bijvoorbeeld naar het voorjaar waarin kippen na de winterstop weer gaan leggen. Vroeger op boerderijen een heel duidelijke markering van nieuw leven, een nieuwe zomer, maar tegenwoordig niet meer zo herkenbaar.
De geschiedenis van Pasen in Nederlandse supermarkten
Paaseitjes en Chocoladehaasjes
Vroeger: In de jaren 30 van de 20e eeuw introduceerde de firma Verkade het chocolade paasei in Nederland. Deze werden al snel geliefd bij de Nederlandse bevolking.
Nu: Paaseitjes zijn niet meer weg te denken uit de schappen van supermarkten. Ze zijn er in allerlei smaken en kleuren, van melkchocolade tot gevuld met praliné of zeezout-karamel.
Paasbrood en Stol
Vroeger: Traditioneel paasbrood, ook wel bekend als “stol,” was een favoriet tijdens de paasdagen. Dit zoete brood met rozijnen en amandelspijs werd vaak zelf gebakken of bij de bakker gekocht.
Nu: Hoewel paasbrood nog steeds populair is, zijn er nu ook varianten met andere vullingen, zoals cranberry’s of chocolade. Supermarkten bieden kant-en-klare stollen aan voor het gemak van de consument.
Eieren
Vroeger: Eieren speelden een belangrijke rol in paasvieringen. Ze werden versierd, gekookt en verstopt voor de kinderen om te zoeken.
Nu: Naast echte eieren zijn er nu ook chocolade-eieren en plastic eieren met verrassingen erin. Supermarkten verkopen complete paaseierenverfsets voor creatieve decoratie.
Lamsvlees
Vroeger: Lamsvlees was een traditioneel paasgerecht. Het symboliseerde de onschuld van Jezus.
Nu: Hoewel lamsvlees nog steeds wordt gegeten, zijn er nu meer alternatieven, zoals vegetarische opties of andere vleessoorten.
Paasdecoraties
Vroeger: Zelfgemaakte paasdecoraties, zoals takken met gekleurde eieren, waren gebruikelijk.
Nu: Supermarkten bieden kant-en-klare paasdecoraties aan, zoals paastakken en tafelversieringen.
Paasreclames en Luxeproducten
Vroeger: Supermarkten pakten traditiegetrouw uit met luxe producten en speciale recepten voor Pasen.
Nu: er is een groter accent komen te liggen op enerzijds gemak, aan de andere kant zijn er ook veel marketinguitingen ( magazines, receptenboeken) gericht op thuis koken en samen koken. De definitie van luxe is langzaam ook veranderd: vroeger was een Paasbrood al een toonbeeld van luxe, nu is er ook het ‘sticky-appel-plukbrood’ ook een optie. De gewijzigde definitie van luxe is een goede basis voor een volgend artikel.
Kortom, de geschiedenis van Pasen in Nederlandse supermarkten weerspiegelt zowel traditie als verandering. Terwijl sommige producten tijdloos blijven, passen supermarkten zich aan de moderne tijd aan met nieuwe assortimenten en gemaksopties.