Selecteer een pagina

Het succes van Singles’ Day!

Singles’ day

‘Singles day’ is een jaarlijks Chinees Shopping extravaganza dat plaatsvindt op de 11e van de 11e. Maar inmiddels is het niet meer alleen het grootste Chinese online-shopping event, wereldwijd is het een dag dat miljoenen aan omzet via webshops verkocht worden.

Bachelor day

Het is in de jaren ’90 ontstaan op de Chinese universiteiten als een soort protestactie tegen Valentijnsdag. Het is begonnen in 1993 op de Nanjing universiteit waar veel studenten op de campus wonen met een sterke man-vrouw verdeling en daarmee veel vrijgezellen. Het verhaal gaat dat het ontstaan is door vier mannelijke vrijgezellen.
Zij waren aan het brainstormen waren hoe ze los konden komen van het negatieve stempel van vrijgezel zijn. Ook wilden ze het eenzijdige beeld van ‘romantische feestdagen voor samen zijn’ konden veranderen. Een dag om het alleen zijn te vieren. Omdat de term ‘Bachelor’ naar de mannelijke variant verwijst, is het al snel ‘Singles’ Day’ geworden. 
Het is een dag van activiteiten en feesten, maar al niet alleen meer om het ‘single zijn’ te vieren.  Ook veel evenementen als blind date shows worden georganiseerd om een partner te vinden op 11 november.
Veel Chinese media besteden ook aandacht aan het effect van single zijn. Dit zijn zowel de positieve kanten als de negatieve kanten die erbij ervaren worden (verveeld, lagere zelfwaardering).

11.11

De datum 11.11 is ook daarom gekozen: het symbool, een stokje, lijkt op het symbool voor vrijgezel (gunzi/guangun). Het staat symbool voor ene persoon die geen takje of stokje toevoegt aan de familiestamboom: de vrijgezel.
De 1 staat symbool voor de vrijgezel.
De 11 staat symbool voor twee mensen die elkaar ontmoeten en samenzijn aan één zijde van de speciale datum.
de 11.11 staat symbool voor twee mensen die elkaar ontmoeten en samen zijn aan de andere kant  van de datum.
De activiteiten die daarbij georganiseerd werden zijn steeds wijder verspreid en met de opkomst van sociale media is het een heel bekend fenomeen geworden in de Chinese maatschappij en cultuur.

Online shopping walhalla

In 2009 is Singles Day door AliBaba opgepikt als een 24 uurs kortingsdag en online entertainment. Concurrenten van AliBaba als JD.com zijn ook hierop ingesprongen en zo is Singles Day een concurrent geworden van Black Friday, met een iets sterker online accent.
Veel luxe en techproducten die bijdragen aan een positieve beleving van een persoonlijke en zelfstandige levensstijl worden dan met hoge korting aangeboden.
 
Vanaf 2010 zijn de groeipercentages in totale omzetten op 11 november heel sterk. De omzet van Chinese retail op 11 november 2010 vergeleken met 2009 is een groei van 1700%. Vanaf 2017 zijn ook gr
ote wereldwijde bekende sterren als Nicole Kidman, Katy Perry en Taylor Swift ingezet bij AliBaba’s shopping gala waarmee het belang op wereldwijde schaal erkend en zichtbaar is.

Singles' day AliBaba

Toekomst van Singles Day?

Het is een groot feest in Indonesië, in Duitsland wordt het door de Mediamarkt in de winkels gepromoot. In het Verenigd Koninkrijk is het op 11 maart een belangrijke dag:  ‘National Singles day’.
In België en Nederland komt de actiedatum steeds vaker voor in communicatie, maar heeft nog niet de status of omvang van bijvoorbeeld Black Friday. Het is ook minder gericht op sec retail of verkopen, maar ook meer op sociale evenementen en bijeenkomsten.
Chinese ketens willen logischerwijs deze feestdag steeds prominenter maken. De ketens die veel klanten in het buitenland hebben zien hier toekomst in, maar ook de steeds groter wordende demografische groep vrijgezellen, zoals Valentijnsdag voor stellen is.
Dit helpt bij het wereldwijd uitbreiden van Singles day en het biedt mogelijkheden om dit ‘festival’ in Nederland steeds gebruikelijker te maken.
Dus: we wensen iedereen een Happy Singles’ Day!
Singles day blog

We build success for

Let’s start building your success.Feel free to contact us.

Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!