ProjectAutomotive & hospitality
De opgave voor dit project was een eventspace voor de automotive industry in het premium/luxury segment. In het programma van eisen is de staling van auto’s, het juiste klimaat voor oude en waardevolle auto’s en de geschiktheid voor een diversiteit aan evenementen belangrijk. Daarnaast een circulaire bouw waarbij een deel van de bestaande houten opslag wordt hergebruikt en bouwen met een gesloten grondbalans, ondanks het uitbreiden van de kelder.
Concept
In ons concept hebben we het accent gelegd op een industriële loods die heel gesloten is naar de straatzijde, en open naar de tuinzijde. De dichte voorgevel van bruine baksteen als de New Yorkse lofts heeft slechts inkijk: een glazen doosje, waar een eye-catcher in staat. Dit roept de ervaring op de een etalage met één highlight in het midden.
Industriële gevel
De achtergevel is een glazen gevel als in de industriële panden van de referentiefoto’s. Dit kunnen grote tuimeldeuren zijn, of hele hoge schuifdeuren. De achterkant naar de tuin is open met de keuken, buitenkeuken en showplatform voor auto’s. Als zwevende volumes hebben we gastenverblijven, kantoor en vergaderruimtes toegevoegd. De autolift zou een optie zijn, een alternatief is een hellingbaan om naar binnen te rijden, dat is niet alleen een kostenbeparing maar ook veel gemakkelijker in constructiewijze, klimatisering en ruimtebeslag. De keuze voor het één of het ander hebben we echter nooit besproken. Zo ook het gebruik van bijvoorbeeld gastenverblijven. Voor private events konden wij ons voorstellen dat je als gastheer en een aantal belangrijke gasten daar wellicht wilt overnachten; vandaar dat we naast de kantoorruimte ook gastenverblijven hebben ingetekend met eigen sanitair en douchegelegenheid. Ook hiervoor hebben we de overwegingen en uiteindelijke keuze nooit besproken.
Materialisering en bouwtijd
De meest eenvoudige constructiewijze is met grote portaalspanten die op de kelderwand geplaatst zijn. Dit is een constructiewijze die in hangars wordt gebruikte vanwege lage kosten en de vrije indeelbaarheid. Het dakvlak is met eenvoudige aluminium felsbanen gemaakt: de gevels van baksteen. De verdiepingsvloer is een stalen constructie op de begane grond vloer en aan de portaalspanten. De gangzones daar zijn houten vloeren (als brugdekken; licht van gewicht) en voor de gastenverblijven en kantoren betonvloeren van kanaalplaatvloer. Hier is de overspanning op aangepast. De wanden zijn houtskeletbouw.
Deze materialisering was destijds in het ontwerp uitgezocht om de beoogde snelle bouwtijd te kunnen realiseren: na het ontgraven en het in het werk storten van de kelderbak zou het overige allemaal pre-fab aangeleverd kunnen worden om zo snel mogelijk wind en waterdicht te zijn. Alleen de dakbedekking zou ter plaatse gemaakt moeten worden (metselwerk ka ook prefab uit fabriek).
Inpassing bestemmingsplan en vergunning
Dit ontwerp is volledig getoetst aan de eisen van uit bestemmingsplan (met name goot en nokhoogtes) en de ondergrondse kabels- en leidingstrook (beperkt bouwoppervlak en ontgravingsdiepte).. Het te ontgraven gebied hebben we berekend zodat dit project met een gesloten grondbalans zou kunnen plaatsvinden: in het tuinontwerp hebben we de vrijgekomen grond ingepast: dat zorgt voor beschutting naar het terras en het voorkomt hoge kosten voor het afvoeren van grond.
De inpassing op de kavel is gebaseerd op de kabel en leidingstrook, de afmeting is gebaseerd op de benodigde maat voor het stallen van auto’s in de kelder: de stramienmaat benodigd voor het rolsysteem waarbij de auto’s strak tegen elkaar aan geparkeerd kunnen worden. De lengte van het gebouw is makkelijk aan te passen (meer of minder auto’s erin) de breedte is precies gericht op dit systeem.
Interesting facts
kantooroppervlak in m2
Verdiepingen
Modellen
Related projects
Want your Business to Take Off?Feel free to contact us.
Justus Slaakweg
Leidsevaartweg 1
2106 NA Heemstede
+31 88 007 2600